Свято Богоявлення або Хрещення Господа нашого Іісуса Христа

19 січня у свято Богоявлення або Хрещення Господа нашого Іісуса Христа в храмі мученика Іоанна Воїна було здійснено Божественну Літургію та Велике освячення води.

Свято Хрещення Господнього називають ще Богоявленням — тому що в цей день Бог явив Себе як Трійця.

Інша назва цього свята, яке ми зустрічаємо в богослужбових книгах — Просвітництво. Господь, з’явившись на Йордані, просвітив весь світ Собою. Ну, а найвідоміше подія, пов’язана з цим святом, щорічно відбувається в православних храмах — освячення води.

Освячувати воду на свято Хрещення в Церкві прийнято з V століття. Причому в богослужбових текстах ми зустрічаємо згадку про те, що «днесь вод освячується єство» — тобто освячується вся вода, в усьому світі. Але освячується не сама по собі — а саме тому, що по всьому світу в цей день Церква здійснює древній чин.

Водохресна вода, як відомо, має особливі властивості. В першу чергу, це властивості духовні. У молитві на освячення води ми просимо, щоб усім, хто п’є цю воду і кроплять нею, Господь послав «освячення, здоров’я, очищення і благословення».

Ця вода не псується протягом усього року, на відміну від звичайної води, яка через деякий час стає непридатною для пиття. Про це диво свідчить ще святитель Іоанн Златоуст: «Відбувається явне знамення: ця вода в суті своїй не псується з часом, але, почерпнута сьогодні, вона цілий рік, а часто два і три роки, залишається неушкодженою і свіжою».

Втім, і водохресна вода може зацвісти — в ній, як і в будь-якій воді, продовжують існувати живі мікроорганізми. В такому випадку її слід вилити в місце, де ніхто не ходить, а ще краще у річку. Не потрібно бачити в цьому якісь передвістя нещасть. Однак, можливо, варто замислитися — чи не показує таким чином Господь, що нам необхідно щось виправити в житті?

За радянських часів люди, що жили далеко від храмів, в день Хрещення набирали воду з-під крана або з річки. І, так як в цей день освячується вся вода на Землі — по вірі цих людей Господь і такій воді подавав духовні властивості.

Вода освячується два рази — у Водохресний святвечір і в день Хрещення. Обидва рази чин освячення абсолютно однаковий — тому немає ніякої різниці між водою, освячений напередодні і в самий день свята. Також зовсім неважливо, в якому храмі взята вода — її святість, як і святість будь-якого церковного таїнства, не залежить ні від дій священика, ні від давнини храму. Тому вже справжнім язичництвом є думка про те, що «вода в семи храмах сильніше», або подібні до цього міркування, які, на жаль, доводиться зустрічати.

Окремо слід сказати про традиції купання на свято Водохреща. Традиція ця пізня, з’явилася вже в пострадянський час. І, звичайно ж, не можна проводити паралель між хрещенським купанням і Таїнством Хрещення. Це купання не «змиває гріхи» і взагалі не є духовно важливим. Якщо людині дуже хочеться взимку залізти в воду — що ж, Церква не перешкоджає цьому. Але не можна забувати і про можливі наслідки цього. І, зрозуміло, не можна купатися на Водохреща в нетверезому вигляді — це не тільки небезпечно, але і просто являється блюзнірством.

Незрівнянно важливіше в цей день побувати на богослужінні, підготуватися до таїнства Причастя, звернути увагу на своє духовне життя — словом, провести свято як личить християнам.

Хрестившийся в Йордані Господь нехай дасть усім нам здоров’я — тілесного, душевного і — найголовніше — духовного!

(18)

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *